BuzzadorBLOG

lördag 6 mars 2010

Nu får det räcka med vinter o snö!







Jag har ledsnat på vinter o snö, kanske främst med tanke på alla djur som svälter och inte klarar kylan och snön.
Vår Hulda kommer snart inte ut för att kissa på grund av all snö som hon inte kommer fram genom.
Rådjuren svälter, änderna vid Svibybron är så utmattade att de inte orkar flyga utan ligger i skogen bakom vår gård och vilar för att orka vidare. Så jag bestämde mig för att göra något åt det. Jag for och köpte en säck havre ( billig tyckte jag 12 e för 40 kg) och övertalade gubben att komma med ner till sjön genom skogen bakom oss. Det var nog första och sista gången vi går den vägen, snö så inte benen räckte till, vi nästan kröp fram och var totalt slut när vi kom ner till sjön och kastade ut havre. Senare på eftermiddagen kollade vi och inga fåglar hade letat sig dit, så vi tog bilen och två hinkar havre ner till Svibybron och vattenhålet och tömde ut havren på isen där.
I morse när gubben var ut på promenad med hunden såg han att allt var borta så vi for dit med två nya hinkar havre och blev då mötta av tacksamma fåglar, först kom svanarna och nästan plockade ur händerna på oss, änderna och de andra kom fram först när gick. Vi har oxå tiggt till oss gammalt bröd ( 3 säckar fick vi), en säck har vi redan förärat fåglarna med, men det var en hel del jobb att bryta så mycket bröd i små bitar och vi har en säck kvar att finfördela.
Idag har i allafall solen lyst över både hungriga och mätta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar