BuzzadorBLOG

torsdag 14 januari 2010

Katten, musen, nästan 10 000!



Tidigare tagen råtta, rekordfångst

Smaklig måltid!

Vår pensionerade katt Hulda har jobbat svart idag och varit på råttjakt. De senaste åren har hon lagt sin livsuppgift att jaga på hyllan och bara latar sig. Hon har varit en väldigt duktig jägare och kommit hem med både möss, stora råttor ( som hon bara ätit ben och svans på), småfåglar, stora fåglar ( någon sorts sjöfågel med långa ben), ödlor, harar, ja inte vet jag riktigt vad... men som sagt så har hon pensionerat sig och det enda hon smyger på och anfaller är stackars Nelly som hon tar i nacken och lägger ner, vi kallar därför Nelly för stora råttan. Sonen är lite retsam av sig så han brukar buffa lite med armen och sen dra bort den och då anfaller hon, han säger att han tränar henne för att inte glömma bort att jaga.
Idag när jag tittade ut genom fönstret för att beundra alla småfåglar som satt och åt diverse nötter och frön i buskarna så upptäckte jag ett mushuvud under det frusna fågelbadet, jag rusade ut med Hulda under armen och släppte ner henne där jag sett musen. Hon blev genast eld och lågor och spanade bara värre, grävde med tassarna in under fågelbadet och jobbade på. Det slutade med att gubben blev kommenderad att ta på sig hanskar och lyfta upp fågelbadet ( av cement och sten) men det satt fastfruset, så han fick hämta kofoten och bända loss det och där satt den stackars musen som inte hann blinka före Hulda anföll! Nu är Hulda mätt och belåten och väldigt viktig.
Vill poängtera att hela Västra Klinten skulle behövts sanerats på råttor om inte Hulda funnits, för i tio års tid har hon säker fångat 4-5 råttor/möss i veckan det blir 250 i året och på tio år blir det 2500 råttor/möss!
Hurra för Hulda! Men stackars mus!

1 kommentar:

  1. Duktig Hulda! Mina kattor är finsmakare. Nilla tar bara mindre möss som hon görna vill visa upp för mig. Kasimir han fångar näbbmöss och leker med dem och lämnar dom runt trappan och dom vill kanske bara Sigge sluka om han får, men nu har jag fått han att bara snusa på dem och försöker inte göra nån stor affär av om. Nu låter jag dom ligga kvar en stund och behandlar dom som om det skulle vara en kotte och då bryr han sig inte.../inger

    SvaraRadera